De richtingaanwijzer

Door Rhapsody op donderdag 4 oktober 2012 10:55 - Reacties (58)
Categorie: Overig, Views: 7.852

Sinds jaar en dag zijn onze auto's voorzien van een setje richtingaanwijzers. U weet wel; die oranje lampjes aan de voor- zij- en achterkant van de bolide.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Fahrtrichtungsanzeiger_(VW_Golf_Variant).jpg/220px-Fahrtrichtungsanzeiger_(VW_Golf_Variant).jpg

Helaas lijkt het wel alsof steeds meer mensen niet meer op de hoogte zijn van de aanwezigheid hiervan. Behalve op een rotonde, waarbij men massaal linksaf probeert te gaan... ;-) *

In het begin dacht ik dat dit lampje was verdwenen bij de wat duurdere modellen daar het meestal de luxere auto's waren die zonder richting aan te geven klakkeloos naar links of rechts uitweken. Maar de laatste tijd lijkt het wel alsof steeds meer mensen de schakelaar niet meer weten te vinden...

http://www.autorijschoolmaalderink.nl/images/voertuigcontrole/richtingaanwijzer.jpg

Mensen, gebruik die knop nou! Het kost geen extra tijd en het zorgt enkel voor meer duidelijkheid op de weg. Vooral bij de vele rotondes van tegenwoordig. Ik ben toch niet de enige die vaak bij een rotonde staat te wachten omdat auto's geen richting aangeven?


* Bij mijn weten is een rotonde niets anders dan een doorgaande weg met enkel afslagen naar rechts. Bij rotondes staan ook niet voor niets enkel borden met de tekst: "Richting aangeven bij verlaten rotonde".
Maar goed, hier maak ik me dan wat minder druk om omdat de richtingaanwijzer tenminste gebruikt wordt en het ook duidelijk is wat de chauffeur wil.

Volgende: [TvdW] - Steps Recorder 10-'12 [TvdW] - Steps Recorder
Volgende: Online muziek kopen 02-'12 Online muziek kopen

Reacties


Door Tweakers user Pixeltje, donderdag 4 oktober 2012 11:03

Tja.. toen ik mijn rijbewijs haalde werd me verteld dat, als je op een rotonde linksaf wilt slaan, je vanaf het begin de richtingaanwijzer naar links gebruikt, tot je bij de afslag bent, dan geef je aan dat je de rotonde gaat verlaten door de rechter aanwijzer te gebruiken. Inmiddels is dat verhaal al 10 keer veranderd tot het punt dat je alleen nog richting aangeeft als je de rotonde verlaat.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als men aangeeft driekwart links te gaan, of slechts de rotonde wil gebruiken om rechtsaf te slaan. Scheelt botsingen en wachten..

Door Tweakers user KnoxNL, donderdag 4 oktober 2012 11:04

Als ik het me goed herinner, is het zo:

Bij 1e afslag: richting naar rechts aan
2e: geen richting bij oprijden, richting naar rechts aan na 1e afslag
3e of langer op de rotonde: links aan, rechts aan bij het verlaten

Ik kan me hier ook mateloos aan irriteren dus +1

EDIT, spuit 11, balen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 4 oktober 2012 11:05]


Door Tweakers user GOUDSBS, donderdag 4 oktober 2012 11:08

Bij 1e afslag: richting naar rechts aan
2e: geen richting bij oprijden, richting naar rechts aan na 1e afslag
3e of langer op de rotonde: links aan, rechts aan bij het verlaten
Zo ken ik het ook!

Door Tweakers user AMD1800, donderdag 4 oktober 2012 11:09

@Pixeltje: 2 jaar geleden was het nog wel zo en nu ook nog. Het hele idee van het knipperlicht is aangeven waarmee je mee bezig bent en je moet dat kreng dus gewoon gebruiken als je een manoeuvre uit gaat voeren, waarbij het gebruik ervan toegevoegde waarde heeft.

Door Tweakers user ndeleeuw, donderdag 4 oktober 2012 11:12

KnoxNL schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:04:
Als ik het me goed herinner, is het zo:

Bij 1e afslag: richting naar rechts aan
2e: geen richting bij oprijden, richting naar rechts aan na 1e afslag
3e of langer op de rotonde: links aan, rechts aan bij het verlaten

Ik kan me hier ook mateloos aan irriteren dus +1

EDIT, spuit 11, balen.
Zo als hierboven herinder ik het me ook.
En inderdaad +1 voor de knipperlicht ergernis zelfs op rechten wegen vinde men het niet meer nodig op bij het wisselen van banen aan te geven wat ze gaan doen.

Door Tweakers user SolvingStorm, donderdag 4 oktober 2012 11:12

In het begin dacht ik dat dit lampje was verdwenen bij de wat duurdere modellen daar het meestal de luxere auto's waren die zonder richting aan te geven klakkeloos naar links of rechts uitweken.
Ik dacht dat het tegenwoordig optioneel was, dat t extra kost bij aanschaf...

Dit was mij ook al eens opgevallen namelijk. Ken iemand die had de theorie dat t, na het inhalen, logisch was dat je weer naar rechts gaat en daarom richting naar rechts onnodig is...

En ik sluit me aan bij hierboven m.b.t. richting gebruik op de rotondes.

Door Tweakers user ViperNL, donderdag 4 oktober 2012 11:13

@hierboven: Zo is het mij inderdaad ook aangeleerd. Maar het is niet alleen handig op rotondes. Als je bijvoorbeeld bij een kruising ziet dat er een vrachtwagen VOOR NIKS OP JOU staat te wachten om over te steken/linksaf te slaan terwijl jij rechtsaf moet, dan zet je toch gewoon je knipper aan? 1 simpel hendeltje kan zoveel ergernis schelen/opwekken..

Door Tweakers user HellPunk, donderdag 4 oktober 2012 11:22

In BelgiŽ ben je enkel verplicht om de richtingaanwijzer te gebruiken als je de rotonde wilt verlaten. Volgens mij moest je bij de 'introductie' van de rotonde in BelgiŽ ook richting aangeven bij het oprijden, maar is dat al snel afgevoerd.

Door Tweakers user Rhapsody, donderdag 4 oktober 2012 11:24

Ja het is mij ook al opgevallen dat er verschillende theorien zijn bij de verschillende rijscholen.

Door Tweakers user fotografie999, donderdag 4 oktober 2012 11:28

Vraagje: Als ik rechtdoor wil wel of geen richtingsaanwijzer gebruiken.
Nu doe ik hand uitsteken als ik de rotonde op ga en hand uitsteken als ik de rotonde afga maar als ik mijn hand uitsteek kunnen mensen ook denken dat ik de eerste afslag er af ga maar dan moet ik er dus 1 rechtdoor.

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 4 oktober 2012 11:33

Signaalvlaggen, rooksignalen of armgebaren... alles prima zolang je mij maar niet voor Jan @#$% laat wachten op een kruising of rotonde. Het opzettelijk niet gebruiken van je richtingaanwijzer (of alternatief) is een totaal gebrek aan fatsoen.

Onze flitskippen mogen hier wel eens heel actief op gaan controleren. Boetebedrag meteen x10, ook nog eens goed voor de schatkist.

Door Tweakers user Pantagruel, donderdag 4 oktober 2012 11:46

Als recht geaarde en zuinige Hollander gebruik ik natuurlijk vooral NIET mijn richtingaanwijzer, je weet half niet wat de stroom voor het gebruik wel niet kost, en je lampjes slijten er ook nog van. En trouwens je kunt toch wel aan mijn neus zien welke kant ik op ga,. of zit je weer te slapen in de auto..? En mbt remmen, een laken van hetzelfde pak, je ZIET toch dat IK er aan kom, dan kun je toch best even afremmen en me voorlaten gaan.

Natuurlijk erger ik me groen en geel aan het gedrag van sommige medeweggebruikers. Het gros van de ergernissen liggen vooral op het vlak van duidelijk zijn in het verkeer, richting aan geven helpt inderdaad behoorlijk om een goede inschatting te maken en aanrijdingen te voorkomen. Wat het ook goed doet is minachting van voorrangsregels. Het aantal rotondes waarbij het oprijdend verkeer voorrang heeft is op een hand te tellen. Maar ik begrijp het al, die haaientanden gelden alleen voor hen die inzien dat de regels er zijn voor onze veiligheid en niet om ons te pesten. Met enige stomheid was ik dan ook geslagen toen ik recentelijk groot licht kreeg van een 'rotonde spookrijder', jahaa, dat scheelt toch al snel een metertje of 30, toch mooi weer wat benzine bespaart, ach en die verplichte rijrichting is voor mietjes.

[Reactie gewijzigd op donderdag 4 oktober 2012 11:47]


Door Tweakers user Joindry, donderdag 4 oktober 2012 11:46

HellPunk schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:22:
In BelgiŽ ben je enkel verplicht om de richtingaanwijzer te gebruiken als je de rotonde wilt verlaten. Volgens mij moest je bij de 'introductie' van de rotonde in BelgiŽ ook richting aangeven bij het oprijden, maar is dat al snel afgevoerd.
Gedurende ťťn jaar hebben we ook iets anders geprobeerd. je moest dan links pinken om erop te blijven... Is ook snel afgevoerd.

Nu is het best makkelijk. Alleen ben ik een vriendelijke chauffeur en wanneer ik er de eerste terug afmoet pink ik al rechts van voor ik op het ronde punt kom.

Maar euhm inderdaad niks irritanter dan mensen die niet pinken en dat jij zo pas te laat ziet dat je ruimte had.

Door Tweakers user Rhapsody, donderdag 4 oktober 2012 11:48

Pantagruel schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:46:
Als recht geaarde en zuinige Hollander gebruik ik natuurlijk vooral NIET mijn richtingaanwijzer, je weet half niet wat de stroom voor het gebruik wel niet kost, en je lampjes slijten er ook nog van. En trouwens je kunt toch wel aan mijn neus zien welke kant ik op ga,. of zit je weer te slapen in de auto..? En mbt remmen, een laken van hetzelfde pak, je ZIET toch dat IK er aan kom, dan kun je toch best even afremmen en me voorlaten gaan.
:D

Door Tweakers user Lex2, donderdag 4 oktober 2012 11:56

Ik sluit mij bij jouw ergernis aan. Ook ik heb er last van.

Ben daardoor laatst nog bijna achterop een busje gereden omdat deze het voor elkaar kreeg op een 80 km weg boven op de rem te gaan staan en zonder ook maar de moeite te nemen om zijn richtingaanwijzer te gebruiken rechts af te slaan. GRRRRR!

Gelukkig hebben we altijd nog groot licht om mensen daar op te wijzen.

De rotondetheorie die hier wordt beschreven is ook mij aangeleerd. Werkt overigens prima en is duidelijk imo.

Door Tweakers user BillsGate, donderdag 4 oktober 2012 12:07

-RetroX- schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:33:
Signaalvlaggen, rooksignalen of armgebaren... alles prima zolang je mij maar niet voor Jan @#$% laat wachten op een kruising of rotonde. Het opzettelijk niet gebruiken van je richtingaanwijzer (of alternatief) is een totaal gebrek aan fatsoen.

Onze flitskippen mogen hier wel eens heel actief op gaan controleren. Boetebedrag meteen x10, ook nog eens goed voor de schatkist.
Helemaal eens, ik kan me er ook aan irritt iritt irrit ergeren.
En vooral OMDAT JE GVD ALLEEN MAAR JE LINKERWIJSVINGER HOEFT UIT TE STEKEN OM DIE LAMP AF TE VUREN. Meer moeite is het niet. :(

Door Tweakers user Pixeltje, donderdag 4 oktober 2012 12:07

AMD1800 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:09:
@Pixeltje: 2 jaar geleden was het nog wel zo en nu ook nog. Het hele idee van het knipperlicht is aangeven waarmee je mee bezig bent en je moet dat kreng dus gewoon gebruiken als je een manoeuvre uit gaat voeren, waarbij het gebruik ervan toegevoegde waarde heeft.
Precies! Liever dat het ding een keer onnodig aanstaat dan mensen die bang zijn dat het lampje slijt, ofzo.

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 4 oktober 2012 12:07

Eveneens een geweldige actie: fietsers voor laten gaat bij het verlaten van een rotonde (waar fietsers geen voorrang hebben). Kom je met 40 die rotonde om moet je vol in de ankers omdat een of andere malloot denkt dat het veiliger is om fietsers voorang te gaan geven..... best als men 'vriendelijk' wil gaan doen maar ga potverdorie niet je eigen verkeersregels maken.

Door Tweakers user DevC, donderdag 4 oktober 2012 12:08

Ik vraag mij dit ook dagelijks af.

Ook weten mensen niet hoe je rontonde's moet rijden.
Op een rontonde met 2 rijbanen, gaan mensen gewoon van de linker baan naar
de rechterbaan, sommige heb ik horen zeggen dat hoort !!!!!, om vervolgens weer naar de linker te gaan om rechtdoor te gaan. Heb hierdoor al een paar keer bijna een aanrijding gehad.

Door Tweakers user Lex2, donderdag 4 oktober 2012 12:15

Pixeltje schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:07:
[...]

Precies! Liever dat het ding een keer onnodig aanstaat dan mensen die bang zijn dat het lampje slijt, ofzo.
Het is wel crisis he. Lampje versleten, lampje vervangen. En dat kost geld. Verschrikkelijk. Weer 20 euro... Je moet er niet aan denken ;)

Nee, ff serieus. Sluit me er bij aan.

@-RetroX-: Gelukkig hebben we daar hier niet zoveel last van. Alleen komen er wel veel Duitsers, en die stoppen dus wel...

Door Tweakers user firefly112, donderdag 4 oktober 2012 12:34

Ze hebben er in BelgiŽ ook een handje van op de snelweg als ze naar links willen ze het knipperlicht alvast aan doen. in plaats van pas je knipperlicht aan te doen als je gaat.

Ik schrik elke keer weer als in BelgiŽ rij en iemand naast mij of net schuin voor mij doet ze knipperlicht in eens naar links.

Door Tweakers user Pixeltje, donderdag 4 oktober 2012 12:44

firefly112 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:34:
Ze hebben er in BelgiŽ ook een handje van op de snelweg als ze naar links willen ze het knipperlicht alvast aan doen. in plaats van pas je knipperlicht aan te doen als je gaat.

Ik schrik elke keer weer als in BelgiŽ rij en iemand naast mij of net schuin voor mij doet ze knipperlicht in eens naar links.
Mwoah, aan die kant mogen ze 'm er best inzetten hoor. Is verzekeringswerk en knappe bestuurder die door mij heen naar de linkerbaan gaat ;)

Dat is waar je een toeter voor hebt ;)

Door Tweakers user Rhapsody, donderdag 4 oktober 2012 12:47

Pixeltje schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:44:
[...]


Mwoah, aan die kant mogen ze 'm er best inzetten hoor. Is verzekeringswerk en knappe bestuurder die door mij heen naar de linkerbaan gaat ;)

Dat is waar je een toeter voor hebt ;)
Ik neem aan dat je er niet vrolijk van zal worden ;-)

Door Tweakers user MittaM, donderdag 4 oktober 2012 12:50

firefly112 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:34:
Ze hebben er in BelgiŽ ook een handje van op de snelweg als ze naar links willen ze het knipperlicht alvast aan doen. in plaats van pas je knipperlicht aan te doen als je gaat.

Ik schrik elke keer weer als in BelgiŽ rij en iemand naast mij of net schuin voor mij doet ze knipperlicht in eens naar links.
Dat schrikken is eigenlijk vreemd aangezien dit perfect weergeeft dat de auto graag naar links wil. In tegenstelling tot de situatie waarin het knipperlicht aangaat wanneer ze al praktisch op de linkerbaan zitten. Die laatste situatie komt helaas te vaak voor en is dan ook precies de reden waarom ik ook die schrik reactie heb :)

Door Tweakers user Rhapsody, donderdag 4 oktober 2012 13:01

Volgens de rijksoverheid trouwens:
Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.
Bron: http://www.rijksoverheid....egels-op-een-rotonde.html

[Reactie gewijzigd op donderdag 4 oktober 2012 13:01]


Door Tweakers user Redinox, donderdag 4 oktober 2012 13:35

Het is dat ik geen blogs schrijf, maar als ik het zou doen is dit zeker een van de onderwerpen! Ook ik kan me mateloos ergeren aan mensen die hun knipperlicht niet gebruiken als het mijns inziens zou moeten of iig erg handig zou zijn.

Niet alleen knipperlichten alleen overigens, ook hoe mensen hun lichten in het algemeen moeten gebruiken/afstellen schijnt onbekend te zijn.

Vandaag nog een gezelligerd op de weg die in een donkergrijs busje op een donkergrijze weg, met een donkergrijze lucht als achtergrond in de zeikende regen (incl spatwater van vrachtwagens...daar zou overigens ook iets aan gedaan mogen worden :) ) presteerde om zonder licht rond te rijden en ook nog eens besloot om vlak voor mijn bumper naar links te gaan met 80 km/h terwijl ik net met een gangetje van 100-110 aan kwam zetten..uiteraard zonder knipperlicht. Dan schrik je toch wel even..op dat soort momenten kan ik begrijpen dat roadrage bestaat.

Door Tweakers user Serpie, donderdag 4 oktober 2012 13:37

-RetroX- schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:07:
Eveneens een geweldige actie: fietsers voor laten gaat bij het verlaten van een rotonde (waar fietsers geen voorrang hebben). Kom je met 40 die rotonde om moet je vol in de ankers omdat een of andere malloot denkt dat het veiliger is om fietsers voorang te gaan geven..... best als men 'vriendelijk' wil gaan doen maar ga potverdorie niet je eigen verkeersregels maken.
Fietsers die denken dat haaientanden bij het oprijden van de rotonde niet voor hun gelden zijn ook al zo'n ramp. Het gros vliegt zo de rotonde op waarop jij met je auto midden op de rotonde kan lopen wachten..

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 4 oktober 2012 13:40

Ter info:
Boetebedrag "Geen richtingaanwijzer gebruiken waar nodig" -> slechts § 60,00

bron: http://www.boete-bezwaar.nl/boete-overzicht.html

Door Tweakers user AMD1800, donderdag 4 oktober 2012 13:44

HellPunk schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:22:
In BelgiŽ ben je enkel verplicht om de richtingaanwijzer te gebruiken als je de rotonde wilt verlaten. Volgens mij moest je bij de 'introductie' van de rotonde in BelgiŽ ook richting aangeven bij het oprijden, maar is dat al snel afgevoerd.
No offence hoor, maar is "afgevoerd" in het Belgisch serieus het juiste werkwoord? In het nederland is het iig "afgeschaft", in de zin van "de verkeersregel is afgeschaft"
Je vergeet een belangrijk stukje
Voorrangsregels bij rotonde verlaten

Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts. Als de fietsers in de voorrang zitten en de rotonde blijven volgen, moet u deze voor laten gaan.
Bij het verlaten van de rotonde is het dus wel verplicht.

Maar goed, ik vind het wel prettig als voertuigen voordat ze de rotonde op rijden hun knipperlicht aandoen in de juiste richting. Zo weet ik als fietser wat een voertuig gaat doen en of ik er rekening moet houden met de mogelijkheid dat die persoon niet oplet als die afslaat. Ook is het voor degene in het voertuig fijner als een fietser/scooterbestuurder zijn hand bij het oprijden al uitsteekt. Weet je ook gelijk dat je niet voor iemand hoeft te gaan remmen, als de fietser toch rechts gaat.
Als automobilist is het ook prettig, omdat je dan precies weet wanneer een automobilist ongeveer wat vaart zal gaan minderen om af te slaan, of om fietsers/voetgangers over te laten steken, die ook op de rotonde rijden/lopen.

@Serpie: tsja, fietsers zijn volgens mij per definitie weggebruikers die zich slecht aan de regels houden. Ben er zelf ook wel een beetje van. Ik rij zelf eigenlijk gewoon vaak door, terwijl ik geen voorrang heb. Dan realiseer ik het me eigenlijk te laat dat ik voorrang moet geven. Zal in de auto ook wel eens voorkomen. Het is in ieder geval een puntje waaraan gewerkt moet worden. Overigens, wees niet te gevreesd, ik heb de laatste maanden bij gebrek aan auto, geen auto meer gereden.

[Reactie gewijzigd op donderdag 4 oktober 2012 13:51]


Door Tweakers user Lex2, donderdag 4 oktober 2012 13:49

Iemand trouwens bekend met het volgende fenomeen, nu we het toch over rotondes hebben:

- Auto nadert rotonde en remt af
- Auto geeft richting aan naar rechts
- Auto rijdt rotonde op
- Auto doet richtingaanwijzer uit
- Auto rijdt eerste afslag voorbij
- Auto geeft richtingwijzer aan naar rechts
- Auto neemt vervolgens de tweede of derde afslag

Denk je dat ze rechtsaf slaan, rijden ze gewoon rechtdoor of zelfs linksaf.... :(

[Reactie gewijzigd op donderdag 4 oktober 2012 13:51]


Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 4 oktober 2012 13:59

Lex2 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:49:
- Auto nadert rotonde en remt af
- Auto geeft richting aan naar rechts
...
- Auto neemt vervolgens de tweede of derde afslag

Denk je dat ze rechtsaf slaan, rijden ze gewoon rechtdoor of zelfs linksaf.... :(
Ja, bekend. En mijn schadehersteller ook... |:(
Het is dat een koeienvanger niet zomaar mag...

Door Tweakers user holygame, donderdag 4 oktober 2012 14:01

Mateloos irriterend mensen die geen richting aangeven. Geeft mij ook een beetje het gevoel dat iedere auto zo maar van baan kan wisselen zonder te kijken of richting aan te geven. Ik vind dat hier echt veel strenger op gecontroleerd mag worden. Geen richting aangeven is in mijn optiek een stuk gevaarlijker dan 15km/u te hard rijden en geflits worden voor 65 euro. (ofzo)

Door Tweakers user Rhapsody, donderdag 4 oktober 2012 14:01

AMD1800 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:44:
[...]

No offence hoor, maar is "afgevoerd" in het Belgisch serieus het juiste werkwoord? In het nederland is het iig "afgeschaft", in de zin van "de verkeersregel is afgeschaft"


[...]

Je vergeet een belangrijk stukje


[...]

Bij het verlaten van de rotonde is het dus wel verplicht.
Klopt. Vaak staan er ook gewoon borden met de tekst "richting aangeven bij het verlaten van de rotonde".

Door Tweakers user AMD1800, donderdag 4 oktober 2012 14:13

@Holygame: ach, begin er maar niet over hoe scheef die boetes zijn in vergelijking tot de hoeveelheid gevaar die het oplevert.

In de straat waarin ik woon hebben we een weg lopen, met aan weerszijden een losliggend fietspad. Nu heeft iemand dus een boete (52 euro) gekregen, omdat hij over de stoep fietste. De stoep is hier 3 meter breed en het gaat om een lengte van 100 meter dat er in dit geval over de stoep wordt gefietst. Er was helemaal niemand op de stoep aan het lopen. Iedereen fietst in deze straat over de stoep, omdat je anders 2 keer de straat moet gaan oversteken om op het zelfde punt aan te komen. En het is niet een echt rustige straat.

Maar waarom is dit nou raar? Omdat je in de stad, voor het Groninger museum langs, ook een gemengd fiets en voetpad hebt, waar je gewoon tussen alle voetgangers door mag fietsen, hoe druk het ook is. En dan krijg je geen boete. Echt raar.

[Reactie gewijzigd op donderdag 4 oktober 2012 14:14]


Door Tweakers user Jeebeekje, donderdag 4 oktober 2012 14:33

Weet je hoeveel energie het kost om dat knopje aan te raken. Ik rij me daar lekker met 1 handje op het stuur door een bochtje. Als ik dan ook nog richting aan moet geven, man ik raak volledig overspannen joh!

Door Tweakers user InGen10, donderdag 4 oktober 2012 14:38

in mijn rijles leer ik dat je voor de rotonde (als je linksaf wilt) je richting naar links moet aangeven, en als je eraf moet dat je richting naar rechts moet aangeven.

daarintegen weten veel mensen inderdaad niet hoe ze een richtingaanwijzer moeten gebruiken, sommigen lijken er helemaal geen te hebben :P

Door Tweakers user Cyphax, donderdag 4 oktober 2012 14:40

Even in eerste instantie als fietser: ik vind het gruwelijk vervelend als mensen hun richtingaanwijzer niet gebruiken als ze de rotonde gaan verlaten. Ik moet regelmatig nodeloos stoppen omdat zo'n halve zool doet alsof ie niet afslaat.

Als ik in de auto zit gebruik ik wel veel mijn linkerrichtingaanwijzer trouwens. Ik weet dat het niet verplicht is, maar ik vind het wel handig. Ik geef daarmee mijn medeweggebruiker vrij vroeg mijn intentie aan.

Door Tweakers user TheFes, donderdag 4 oktober 2012 14:43

Pixeltje schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:03:
Tja.. toen ik mijn rijbewijs haalde werd me verteld dat, als je op een rotonde linksaf wilt slaan, je vanaf het begin de richtingaanwijzer naar links gebruikt, tot je bij de afslag bent, dan geef je aan dat je de rotonde gaat verlaten door de rechter aanwijzer te gebruiken. Inmiddels is dat verhaal al 10 keer veranderd tot het punt dat je alleen nog richting aangeeft als je de rotonde verlaat.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als men aangeeft driekwart links te gaan, of slechts de rotonde wil gebruiken om rechtsaf te slaan. Scheelt botsingen en wachten..
Ik heb mijn rijbewijs pas 3 jaar, en mij is dat ook zo geleerd

Door Tweakers user The Lord, donderdag 4 oktober 2012 15:07

* Bij mijn weten is een rotonde niets anders dan een doorgaande weg met enkel afslagen naar rechts.
Dat is een verkeersplein. Daar geef je dus logischerwijs geen richting aan (doorgaande weg is rond het verkeersplein) en heeft verkeer van rechts normaal voorrang.

En een rotonde is een verkeersplein met afwijkende regels. Dat is om het duidelijk te maken. Zoals hierboven meerdere malen aangegeven;
  • 3/4 rond (en meer :+) , links aangeven, rechts aangeven voor verlaten
  • 1/2, geen richting aangeven, rechts aangeven voor verlaten
  • 1/4 rond, rechts aangeven
En voor de lol zijn er ook verkeerspleinen die geen rotonde, maar wel voorrangsweg zijn. Dan zijn de wegen van rechts van haaientanden voorzien.

Anyway, beide worden aangeduid met verschillende verkeersborden.

Door Tweakers user Rhapsody, donderdag 4 oktober 2012 15:11

Links aangeven is dus niet verplicht, zie mijn linkje van de overheid. Rechtsaangeven bij het verlaten van de rotonde wel.

Maar gezien alle reacties hier zijn er wel meer onduidelijkheden.

Door Tweakers user Maikel64, donderdag 4 oktober 2012 15:11

Ik zie anders zeer vaak mensen hun richtingaanwijzer aanhebben op de snelweg. Meestal als je er bijna naast zit.

Dit doen ze natuurlijk zodat ik vol op m'n rem ga zodat ze hun auto eens lekker in die net iets te kleine ruimte kunnen proppen. Het liefst als er achter mij niemand meer rijd.

Zoals ik heb het geleerd is het:
1. kijken in je spiegels of je kunt inhalen/invoegen;
2. kijken over je schouder;
3. knipper aan en gaan inhalen.

Dus niet:

1. Knipper aan en gaan;

Of de variant hierop:

1. gaan en knipper aan.

Door Tweakers user Ešrendil, donderdag 4 oktober 2012 15:25

The Lord schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:07:
Dat is een verkeersplein. Daar geef je dus logischerwijs geen richting aan (doorgaande weg is rond het verkeersplein) en heeft verkeer van rechts normaal voorrang.

En een rotonde is een verkeersplein met afwijkende regels. Dat is om het duidelijk te maken. Zoals hierboven meerdere malen aangegeven;
  • 3/4 rond (en meer :+) , links aangeven, rechts aangeven voor verlaten
  • 1/2, geen richting aangeven, rechts aangeven voor verlaten
  • 1/4 rond, rechts aangeven
En voor de lol zijn er ook verkeerspleinen die geen rotonde, maar wel voorrangsweg zijn. Dan zijn de wegen van rechts van haaientanden voorzien.

Anyway, beide worden aangeduid met verschillende verkeersborden.
Zoals Rhapsody eerder al gequote heeft van Rijksoverheid.nl is het richting aangeven bij het oprijden van de rotonde geen officiŽle regel, en is het oprijden van een rotonde WEL het volgen van de weg.

Door Tweakers user -RetroX-, donderdag 4 oktober 2012 16:38

AMD1800 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 14:13:
@Holygame: ach, begin er maar niet over hoe scheef die boetes zijn in vergelijking tot de hoeveelheid gevaar die het oplevert.
Altijd lastig voor overheden:
Route naar mijn huis: binnen een route van 3km staan 4 (vier) flitspalen op overzichtelijke, rechte wegen (met gescheiden fietspad) waar het 50kmu is. Tevens wordt er periodiek [bijna elke week wel een keer] geflitst vanuit een auto op een 4 baans weg waar 70km is toegestaan.... vervolgens is het laatste stuk naar mijn woning: 50kmu, allemaal gelijkwaardige kruispunten, langs 2 scholen..... en nergens een flitspaal (wel wekelijks een auto tegen een vluchtheuvel of lantarenpaal).

En onze bermcampeerders kunnen er ook wat van. Ik heb 1,5 jaar een bepaald taject gereden waarbij mij (bijna) dagelijks op vaste tijd en nagenoeg dezelfde plek altijd een politiebusje inhaalde. Vermoedelijk woon-werk verkeer voor heer agent. Ware het niet dat het een 80 kmu weg betrof, ik al 90kmu reed en het snelheidsverschil tussen heer agent (/zijn busje) en mijn vierwieler minstens 20kmu was.

Dus als ik weer een CJIB sponsorbrief ontvang voor 5 km te hard op een achteraf landweg kan onze minister van Justitie weer rustig slapen in de wetenschap dat ik een hoop heb geleerd en de wereld veiliger is geworden.

Door Tweakers user Snippo, donderdag 4 oktober 2012 18:05

Lex2 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:49:
Iemand trouwens bekend met het volgende fenomeen, nu we het toch over rotondes hebben:

- Auto nadert rotonde en remt af
- Auto geeft richting aan naar rechts
- Auto rijdt rotonde op
- Auto doet richtingaanwijzer uit
- Auto rijdt eerste afslag voorbij
- Auto geeft richtingwijzer aan naar rechts
- Auto neemt vervolgens de tweede of derde afslag

Denk je dat ze rechtsaf slaan, rijden ze gewoon rechtdoor of zelfs linksaf.... :(
Mijn rij-instructeur zei altijd dat ik niet goed anticipeerde op de richtingaanwijzers van andere weggebruikers en waar ze vandaan kwamen... (d.w.z. iemand rijdt waarschijnlijk niet de hele rotonde rond). Een week nadat ik mijn rijbewijs had kon ik vol op de rem omdat iemand dat toevallig wel deed :/ .
Twee dagen geleden nog op de rem gemoeten voor een vrachtwagen op de rotonde. Die gaf richting aan naar rechts en ging vervolgens links...
Voortaan wacht ik wel totdat ik zeker weet dat iemand af slaat, ondanks of hij wel of geen richting aangeeft.

Door Tweakers user t-town, donderdag 4 oktober 2012 18:12

Het is in verschillende landen (waaronder BelgiŽ) trouwens verboden om je richtinsaanwijzer naar links te laten wijzen als je een rotonde gaat oprijden, rotondes rijdt je nl. naar rechts op.

Door Tweakers user Herko_ter_Horst, donderdag 4 oktober 2012 19:18

Uiteindelijk is het doel van alle verlichting en gedragingen op de weg communicatie met medeweggebruikers. Op een rotonde vind ik het veruit het meest duidelijk om:
  • richting naar rechts aan te geven vůůr het oprijden van de rotonde als ik rechtsaf wil en dit vol te houden tot na het verlaten van de rotonde;
  • geen richting aan te geven vůůr oprijden van de rotonde als ik (zo goed als) rechtdoor wil en direct na de 'ťťn-na-laatste' afslag richting naar rechts aan te geven (dit doe ik overigens ook als er meerdere afslagen "rechtsaf" zijn en ik NIET de eerste moet hebben);
  • richting naar links aan te geven vůůr het oprijden van de rotonde als ik naar links wil en dit vol te houden tot direct na de 'ťťn-na-laatste' afslag om vervolgens richting naar rechts aan te geven.
(met 'ťťn-na-laatste' bedoel ik de laatste afslag vůůr degene die ik moet hebben)

Ook al is alleen aangeven naar rechts bij het verlaten verplicht, geeft dit m.i. andere bestuurders de beste indicatie van wat ik van plan ben.
t-town schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 18:12:
Het is in verschillende landen (waaronder BelgiŽ) trouwens verboden om je richtinsaanwijzer naar links te laten wijzen als je een rotonde gaat oprijden, rotondes rijdt je nl. naar rechts op.
Bron (voor BelgiŽ)? In de wettekst die ik heb kunnen vinden (http://www.wegcode.be/wet...ties/kb/wegcode/172-art13) staat slechts dat het verplicht is een zijdelingse verplaatsing of verandering van richting aan te geven.

[Reactie gewijzigd op donderdag 4 oktober 2012 19:20]


Door Tweakers user Erwin, donderdag 4 oktober 2012 19:54

Als we elkaar er gewoon even op wijzen met licht, geluid en gebaren wordt de wereld weer een stukje beter ;-)

Door Tweakers user Xessive, donderdag 4 oktober 2012 21:26

Ach ja, heb eens zo geval aangesproken. Dat begon met een compliment over zijn mooie auto en dat die best wel veel geld kost. De persoon in kwestie beaamde dit waarna ik verwonderd deed over het feit dat er zo'n mooie en dure auto geen richtingaanwijzers ingebouwd waren.
Zijn reactie was "Maar die zitten er wel op, hoor..", waarna mijn reactie was:

"Gebruik ze dan ook slome..."

Ik heb nog nooit iemand zo schaapachtig zien kijken hahahaah

Ik moet daar elke keer weer om lachen als ik daar aan denk.
(normaal gesproken ben ik niet zo gevat hahahaha)

Door Tweakers user GoVegan, donderdag 4 oktober 2012 21:47

zo heb ik het ook geleerd en vind ik ook het duidelijkst.

Door Tweakers user F.West98, donderdag 4 oktober 2012 22:40

Ik als fietser heb liever dat men de hele tijd naar links aanheeft want soms geven ze niets/erg laat aan en ik wil niet worden aangereden dus moet ik wachten, vaak ook nog nutteloos. Zonde van mn tijd (erg druk daar) dus is duidelijk niet afslaan voor fietsers beter.

Door Tweakers user FireWood, donderdag 4 oktober 2012 22:49

Ik heb op de fiets altijd een best tempo.
Als je dan de rotonde rechtdoor neemt en een auto ook gebeurt het met enige regelmaat dat de auto op mij wacht voor het geval dat ik links afsla (wat de meest gebruikelijke fietsroute is). Toch heb ik dan mijn hand uitgestoken, maar door de onmogelijke hoek ziet de autobestuurder mij dan niet. Verder is er het probleem dat de bocht vrij scherp is dus tegen die tijd dat de auto me kan zien moet ik mijn handen al aan het stuur hebben om de bocht te maken.
Dit gebeurt denk ik wel 1 a 2 keer in de week, maar ik heb nog nooit een duidelijke oplossing voor gevonden dat de auto door krijgt dat ik rechtdoor ga.

Met de auto:
Op sommige rotondes gaat het verkeer voor 99% rechtdoor. Bijna niemand geeft op zulke rotondes richting aan, aangezien bijna iedereen weet dat de ander rechtdoor gaat :P
Maar die ene keer....

Door Tweakers user WeeDzi, vrijdag 5 oktober 2012 10:48

Geen richting aanwijzers gebruiken in de auto is een ergernis die je kan hebben, en deze deel ik met jullie. Vooral de arrogantie van sommige weggebruikers.

Waar het vroeger zo was dat de jongeren zich niet zo netjes in het verkeer gedragen met onbesuist weg gedrag, moet ik nu toch echt vast stellen dat het gros van de overtreders toch echt 40+ is. Vooral op de fiets zittend verkeer steekt nimmer een hand uit en hoe ouder ze worden hoe minder geinterresseerd ze zijn in jou mening op dit stukje wegiritatie. Tegen woordig zijn het de middelbare leeftijden die door het rode licht rijden en de tieners die netjes voor het stoplicht staan te wachten. Dat was in de tijd dat ik jong was echt anders.

Laatst nog liep ik vanuit mijn werk naar mijn auto, mijn auto staat hier gewoon in een woonwijk. Komt er acht mij een moeder en kind aangefietst, hoor ik de moeder zeggen : "doe maar tring tring dan laat die meneer je er wel even langs", dus ik hoor tring tring. Dus ik draai me om en zeg tegen de moeder : lijkt me niet het gedrag wat u uw kinderen wil aanleren om op het voetpad lopende mensen aan de kant te dwingen. "ja maar we moeten hier rechts af", Nou EN?
Heb het meisje er maar langsgelaten, daar kan ik me enigszins nog van voorstellen dat het misschien op de stoep fiets. Maar de moeder ben ik maar gewoon netjes voor gaan lopen.

Het is gewoon arrogantie ten top van alle weg gebruikers die niet : richting aangeven, correct licht voeren, remmen? voorrang geven, enz. Ik ben op de weg en jij gaat maar aan de kant of je moet gewoon maar letten op wat ik doe.

Door Tweakers user Denskie, maandag 8 oktober 2012 09:15

KnoxNL schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:04:
Als ik het me goed herinner, is het zo:

Bij 1e afslag: richting naar rechts aan
2e: geen richting bij oprijden, richting naar rechts aan na 1e afslag
3e of langer op de rotonde: links aan, rechts aan bij het verlaten

Ik kan me hier ook mateloos aan irriteren dus +1

EDIT, spuit 11, balen.
Ik irriteer me mateloos aan mensen die dit doen.
90% van de mensen zet hem veel te laat om naar rechts waardoor je nutteloos staat te wachten. Je kunt nooit naar links op een rotonde, je zet je richtingaanwijzer uit naar links om dan naar rechts te sturen?
Gewoon aangeven wanneer je van de rotonde afgaat. daarbij kun je het ook makkelijk zien aan de beweging van de auto.

Een groter ergerpunt is mensen die harde dan 30 gaan rijden in een 30 zone.
Ons hele dorp is 30km, dan rijd ik dat ook? waarom zitten er dan altijd mensen achter mij te duwen?

+ al die bejaarden op een fiets met trapondersteuning.
Jaren niet gefietst en nu ineens de weg op. Hallo, er rijden nu meer dan 10 auto's per uur langs!

Door Tweakers user Rhapsody, maandag 8 oktober 2012 09:19

Dat idee had ik dus ook. Hoe kun je nou linksom op een rotonde..?!

Maar goed, ik was tegelijkertijd ook wel weer blij dat die mensen uberhaupt richting aangaven...

Door Tweakers user lennartbee, maandag 8 oktober 2012 16:34

Nadat ik een half jaar in Italie had gezeten merkte ik pas weer hoe het is als mensen wel hun knipperlicht gebruiken

Door Tweakers user Mad-Monkey, maandag 8 oktober 2012 16:53

Pixeltje schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:03:
Tja.. toen ik mijn rijbewijs haalde werd me verteld dat, als je op een rotonde linksaf wilt slaan, je vanaf het begin de richtingaanwijzer naar links gebruikt, tot je bij de afslag bent, dan geef je aan dat je de rotonde gaat verlaten door de rechter aanwijzer te gebruiken. Inmiddels is dat verhaal al 10 keer veranderd tot het punt dat je alleen nog richting aangeeft als je de rotonde verlaat.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als men aangeeft driekwart links te gaan, of slechts de rotonde wil gebruiken om rechtsaf te slaan. Scheelt botsingen en wachten..
als motorlesser kan ik je verzekeren dat dit niet veranderd is
(behalve dat je rechts geeft zodra je voorbij de laatste afslag gaat die je niet neemt niet pas op het moment van verlaten).

Door Tweakers user tormentor1985, dinsdag 9 oktober 2012 23:37

-RetroX- schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:59:
[...]


Ja, bekend. En mijn schadehersteller ook... |:(
Het is dat een koeienvanger niet zomaar mag...
Inderdaad ook al enkele malen meegemaakt dat je de rotonde op wilt rijden gezien de richting van de medeweggebruiker beweert dat het voertuig af wil slaan maar dan toch door rijd op de rotonde. Dat is nog erger dan geen richting aan geven!


Reageren is niet meer mogelijk