Ticket Service

Door Rhapsody op maandag 22 november 2010 08:44 - Reacties (22)
Categorie: Muziek, Views: 4.439

Afgelopen weekend heb ik weer eens wat kaartjes gekocht voor een concert. Dit keer voor Kamelot. Zij treden op 23 april op in Paradiso, Amsterdam. De prijs per kaartje is ¤ 27,50. Als je van de muziek houdt valt de prijs wel mee.
Gelukkig is Kamelot geen wereldbekende band. Maar goed, uiteindelijk betaal je uiteindelijk toch behoorlijk wat meer voor zo'n kaartje.


Lidmaatschap
In het geval van de paradiso heb je ook nog een zogenaamd lidmaatschap nodig. Zo'n kaartje kost ¤ 3,50 en dan ben je een maand lid.
Nu heb ik geen idee of dit echt zoveel voordeel heeft, maar Paradiso geeft aan dat ze dit doen om de prijzen van de drank laag te houden.


Service kosten
In één woord belachelijk. Je betaald PER ticket maar liefs ¤ 4,15 extra. En waarom mag Joost weten. Zit er soms iemand daar fulltime tickets uit te printen?
Met een productie van maar liefst drie tickets per uur?
Tegenwoordig loopt alles automatisch. Betalen kan via iDeal (kom ik zo op terug) en de tickets kun je zelf uitprinten. Oftewel er komt, als het goed is, geen mens meer bij aan te pas. Natuurlijk moet het systeem ook terugbetaald worden,
maar met optredens van Marco Borsato, De Toppers (hoe triest ook) en Prince hebben ze dat toch in no-time terug verdiend? Kijk als die kosten nou ¤ 2,50 per bestelling zou zijn, of van mijn part ¤ 1,00 per ticket dan zou het nog begrijpelijk zijn, maar dit is gewoon belachelijk.
Nu heb ik voor drie tickets gewoon ¤ 12,45 extra mogen betalen.... Bedenk daarbij dat ik nog meer concerten ga bezoeken;
  • Weird Al Yankovic (Paradiso)
  • Kreator, Exodus, Death Angel (Paradiso)
  • Sonata Arctica (Effenaar)
  • Fear Factory (013)
Uiteindelijk betaal je dus al snel ¤ 100,00 voor niets.... :(

Administratie kosten
Dit was de spreekwoordelijke druppel. Bij het bestellen van de tickets kon ik de gewenste betaalmethode kiezen. Naast iDeal kon je ook kiezen voor Credit Card. Maar omdat ik dat laatste niet heb en iDeal simpelweg zo fijn vind werken als de naam doet vermoeden koos ik daar dus voor.
Bij het selecteren van mijn bank bleek dat er nog eens ¤ 3,32 bovenop het totaalbedrag kwam.
Ook hier geldt weer; ik snap dat iDeal transacties geld kosten. Ik heb er dan ook geen probleem mee om dat te betalen, maar die transactie kosten zijn echt geen ¤ 3,32. Dat kan gewoon niet. Volgens deze website ligt dat bedrag nog onder de ¤ 1,00.

Slot
Kunnen we hier niets tegen doen? Die BTW-verhoging die aanstaande is, is nog tot daar aan toe. Al worden tickets daardoor natuurlijk ook een stuk duurder. Uiteindelijk blijft een concertje bezoeken wel een vorm van luxe en ik kan het opzich wel begrijpen dat het dan ook onder het normale BTW tarief komt te vallen.
Lowlands maakt er nog even handig gebruik van om de tickets nu al in de verkoop te doen, maar eerlijk gezegd vind ik die tickets standaard al erg duur. (Met dank aan Mojo natuurlijk.)

De service- en administratie kosten, daar baal ik nog het meest van; puur omdat het allemaal dikke onzin is!

Volgende: Maak je eigen Android App 07-'11 Maak je eigen Android App
Volgende: Outlook 2010: None of your e-mail accounts could send to this recipient 09-'10 Outlook 2010: None of your e-mail accounts could send to this recipient

Reacties


Door Tweakers user Tsurany, maandag 22 november 2010 08:51

Tja zolang iedereen gewoon kaartjes blijft kopen verandert er toch niks. Wil je dat er wat veranderd dan moet je geen kaartjes meer kopen.

Door Tweakers user opblaashaas, maandag 22 november 2010 09:02

Goede muzieksmaak.
Ik mijd de echt grote concerthallen tenzij het niet anders kan. De meeste artiesten treden op meerdere plaatsen op, kosten van het kaartje zijn meestal hetzelfde maar de servicekosten zijn altijd lager bij de kleinere hallen. Dat en de sfeer is er intiemer. een uitverkocht HMH heeft ook wel wat, maar het geeft toch een compleet andere sfeer dan bijvoorbeeld de tivoli die toch al een stuk kleiner is.

Door Tweakers user Barcus, maandag 22 november 2010 09:18

Nah, veel te mainstream allemaal, de onbekende bandjes zijn meestal stukken beter, vaak goedkoper of zelfs gratis en het is er ook nog eens gezelliger. :P

[Reactie gewijzigd op maandag 22 november 2010 09:23]


Door Tweakers user @r!k, maandag 22 november 2010 09:24

Je hoort nu een hoop artiesten zeuren over de btw heffing maar mijn inziens kunnen ze beter eens naar de steeds hogere toegangsprijzen gaan kijken, volgens mij kunnen ze prijzen gelijk houden als het nieuwe btw tarief er is (dus met 19% netto hetzelfde betalen als nu nog met 6%) want de kosten rijzen echt de pan uit.

In 2003 ging ik naar Robbie williams voor 42 euro per kaartje, 3 jaar later was het 69 euro per kaartje, ze kunnen mij niet wijsmaken dat al hun kosten opeens bijna verdubbeld zijn in die periode.

Door Tweakers user IStealYourGun, maandag 22 november 2010 09:28

Dat lidmaatschap zal wel degelijk te maken hebben met belastingvoordeel. Daardoor is het een soort van privé optreden en geen openbaar evenement.

Door Tweakers user opblaashaas, maandag 22 november 2010 09:30

Nah, veel te mainstream allemaal, de onbekende bandjes zijn meestal stukken beter, vaak goedkoper of zelfs gratis en het is er ook nog eens gezelliger. :P
Klopt, voor echt goede sferen moet je naar underground metal avondjes in jongeren centra of iets dergelijks. Zo kom ik al sinds de eerste editie naar Houten deathfest wat toch in mijn beleving de beste concerten zijn.

Door Tweakers user -RetroX-, maandag 22 november 2010 09:45

Het komt erg veel voor. Daarom ben ik ook groot voorstander van een volledig 19% tarief voor cultuur. Als de artiesten het hier niet mee eens zijn dan moeten ze maar eens om tafel met de ticketboeren en organisatoren. Ik gun de artiesten best een beloning maar ik heb geen zin om de kas van zulke tussenpersonen te spekken.

Door Tweakers user chime, maandag 22 november 2010 09:59

Kans is zelfs groot dat dit beschouwd kan worden als misleiding van de consument.

Vraag is of bij de prijs van het ticket direct duidelijk is dat:
- een lidmaatschap nodig is en hoeveel dit kost
- extra kost van de betaalmethode.

Is dit niet het geval: is het misschien eens interessant om een klacht neer te leggen bij de consumenten autoriteit: dat kan vaak gewoon via de website.
Luchtvaartmaatschappijen zijn daar al hard voor aangepakt => ticketverkoop zal dan ook geen uitzondering zijn.

Door Tweakers user Barcus, maandag 22 november 2010 10:10

opblaashaas schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:30:
[...]


Klopt, voor echt goede sferen moet je naar underground metal avondjes in jongeren centra of iets dergelijks. Zo kom ik al sinds de eerste editie naar Houten deathfest wat toch in mijn beleving de beste concerten zijn.
Precies, mensen die naar grote concerten gaan laten zich vrijwillig afleggen en verklaar ik ook voor gek. :P

Door Tweakers user Rhapsody, maandag 22 november 2010 10:33

opblaashaas schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:30:
[...]


Klopt, voor echt goede sferen moet je naar underground metal avondjes in jongeren centra of iets dergelijks. Zo kom ik al sinds de eerste editie naar Houten deathfest wat toch in mijn beleving de beste concerten zijn.
Daar ben ik ook wel eens geweest. Maar er zijn bands die ik gewoon graag wil zien omdat ik al weet dat ik de muziek erg waardeer.

Met dat lidmaatschap heb ik nog niet eens zoveel problemen, het zijn juist die service- en administratiekosten.

Door Tweakers user MicGlou, maandag 22 november 2010 10:51

Lowlands maakt er nog even handig gebruik van om de tickets nu al in de verkoop te doen, maar eerlijk gezegd vind ik die tickets standaard al erg duur.
Sorry, maar daar mag je niet over zeuren... Ik vind die kaarten zelfs nog aardig betaalbaar als je bekijkt wat voor een line-up ze ieder jaar weer neerzetten. Ze zetten zo'n batterij grote namen neer en ieder jaar weer, dan kunnen je kaartjes simpelweg bijna niet goedkoper zijn.

Wat betreft de rest van je verhaal, daar ben ik het zeker wel mee eens... dat wordt ook wel schrijven met een vork genoemd. Je krijg eigenlijk telkens 'dezelfde' kosten voorgeschoteld met een ander naampje. En die kosten van iDeal zijn idd helemaal belachelijk. Maar goed, je kan het ook anders bekijken... deze bedragen worden er 'los' bij opgeteld omdat dit volgens mij bij wet 'verplicht' is. Het zou net zo makkelijk zijn al deze kosten in een totaalprijs te zetten, maar de nederlandse consument is 'goed beschermd' en heeft recht om juist geinformeerd te worden. daarom worden volgens mij dit soort bedragen apart berekend. Is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met vliegtickets, men mag eigenlijk niet verzuimen het totale bedrag te vermelden, dus inclusief de bijkomende kosten.

Door Tweakers user Gieltje, maandag 22 november 2010 10:57

Geweldig dat je even meld dat weird al naar NL komt, machinae komt ookal, dit gaat een top jaar worden :9

Verder ben ik het helemaal eens met de absurd hoge kosten in NL, als daar de 19% verhoging bijkomt ga ik veel vaker naar BE en DE.
In Belgie zijn de kaartjes nu al goedkoper dan Nederland in veel gevallen (plus Antwerpen is makkelijker en goedkoper te berijken dan Amsterdam).

-edit-

Misschien een ding voor de NMA, aangezien de grote zalen in NL exclusief via ticket master werken?

[Reactie gewijzigd op maandag 22 november 2010 11:09]


Door Tweakers user Rhapsody, maandag 22 november 2010 11:02

MicGlou schreef op maandag 22 november 2010 @ 10:51:
[...]Sorry, maar daar mag je niet over zeuren... Ik vind die kaarten zelfs nog aardig betaalbaar als je bekijkt wat voor een line-up ze ieder jaar weer neerzetten. Ze zetten zo'n batterij grote namen neer en ieder jaar weer, dan kunnen je kaartjes simpelweg bijna niet goedkoper zijn.
Laat ik het dan zo zeggen; ik vind het duur. Maar het is ook niet helemaal mijn muziek.
MicGlou schreef op maandag 22 november 2010 @ 10:51:
Wat betreft de rest van je verhaal, daar ben ik het zeker wel mee eens... dat wordt ook wel schrijven met een vork genoemd. Je krijg eigenlijk telkens 'dezelfde' kosten voorgeschoteld met een ander naampje. En die kosten van iDeal zijn idd helemaal belachelijk. Maar goed, je kan het ook anders bekijken... deze bedragen worden er 'los' bij opgeteld omdat dit volgens mij bij wet 'verplicht' is. Het zou net zo makkelijk zijn al deze kosten in een totaalprijs te zetten, maar de nederlandse consument is 'goed beschermd' en heeft recht om juist geinformeerd te worden. daarom worden volgens mij dit soort bedragen apart berekend. Is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met vliegtickets, men mag eigenlijk niet verzuimen het totale bedrag te vermelden, dus inclusief de bijkomende kosten.
Ja, goed dat het apart vermeld wordt natuurlijk, maar m.i. wel belachelijk dat die kosten er zijn. Ik zie namelijk niet waar ik dat bedrag extra voor betaal.

Door Tweakers user MicGlou, maandag 22 november 2010 12:26

Rhapsody schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:02:

Ja, goed dat het apart vermeld wordt natuurlijk, maar m.i. wel belachelijk dat die kosten er zijn. Ik zie namelijk niet waar ik dat bedrag extra voor betaal.
Dat wordt juist expliciet wel verteld, vandaar die aparte vermelding en berekening... je geeft alleen het totaal niet eens te zijn met de hoogte van het bedrag(en) en daarin heb je een goed punt.

Door Tweakers user YopY, maandag 22 november 2010 12:33

@r!k schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:24:
In 2003 ging ik naar Robbie williams voor 42 euro per kaartje, 3 jaar later was het 69 euro per kaartje, ze kunnen mij niet wijsmaken dat al hun kosten opeens bijna verdubbeld zijn in die periode.
Het gaat ook niet om kosten, het gaat om het maximaliseren van de winst. Als je met een prijs van 42 euro volle zalen trekt, kun je de prijs verhogen naar 50. Dan zal er iets minder vraag zijn, maar nog steeds volle zalen. Zodra je maar halfvolle zalen trekt gaat de prijs weer naar beneden. Het is een kwestie van gaandeweg de prijs verhogen totdat je de 'sweet spot' raakt van maximale winst en bijna-uitverkochte zalen. En hoe populairder de artiest, hoe hoger die 'sweet spot' ligt. Het is ook het verlagen van de vraag door de prijs te verhogen, aangezien er een aantal mensen af gaan haken omdat ze de prijs te hoog vinden.

Door Tweakers user MicGlou, maandag 22 november 2010 14:17

@r!k schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:24:
In 2003 ging ik naar Robbie williams voor 42 euro per kaartje, 3 jaar later was het 69 euro per kaartje, ze kunnen mij niet wijsmaken dat al hun kosten opeens bijna verdubbeld zijn in die periode.
Deze is uiteraard wel heel erg kort door de bocht, dat hogere prijskaartje hoeft helemaal niets met de kosten van de ticketservice te maken hebben, die kunnen zelfs exact hetzelfde zijn gebleven op zelfs goedkoper. De gauge die artiesten vragen per optreden verschillen ook nogal door de jaren heen, vooral heel erg afhankelijk van de populariteit van die artiest.... zo zou je kunnen stellen dat Robbie Williams in 2003 nog 'maar' ¤300.000,- per optreden vroeg en dat dit die 3 jaar laten al is opgelopen tot een kleine ¤500.000,- per optreden (cijfers zijn puur hypothetisch). Dat maakt een kaartje natuurlijk al een flink stukje duurder...

Door Tweakers user Turralyon, maandag 22 november 2010 14:46

Wat schokkender is die servicekosten waren "vroeger" nog te rechtvaardigen, doordat je kaartjes niet zelf hoefde te printen. Nu echter is het zo gangbaar dat je zelf je kaartjes uitprint en nog steeds dat absurde hoge bedrag service kosten. En of je nu 1, 2 of 10 kaartjes in 1x koopt. Je blijft per kaartje service kosten betalen.

Door Tweakers user vanaalten, maandag 22 november 2010 20:13

Ik zou vorige maand of zo naar een concert in Paradiso gaan, Karen Elson, maar ze had afgezegd.
Dat viel mij dus nog mee: ik kreeg gelukkig *ook* de servicekosten terug bij het inleveren van de kaartjes...
(men had kunnen zeggen dat ze de service immers wel verleend hadden door de kaartjes naar mij te sturen...)

Verder: tja, monopoliepositie, slim gebruik ervan maken en zo. Klein feestje als Ticketservice of de organisatie er achter ooit failliet gaat. Hoe sneu dat voor de medewerkers ook zou zijn, op mijn sympathie hoeft die organisatie niet te rekenen.

Ook grappig: print je die kaartjes uit, staat er ook nog eens reklame op gedrukt...

[Reactie gewijzigd op maandag 22 november 2010 20:14]


Door Tweakers user Rhapsody, maandag 22 november 2010 21:11

vanaalten schreef op maandag 22 november 2010 @ 20:13:
Ook grappig: print je die kaartjes uit, staat er ook nog eens reklame op gedrukt...
Ze zouden jou eigenlijk moeten betalen voor het uitprinten van hún reclame...

Door Tweakers user @r!k, dinsdag 23 november 2010 08:19

MicGlou schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:17:
[...]


Deze is uiteraard wel heel erg kort door de bocht, dat hogere prijskaartje hoeft helemaal niets met de kosten van de ticketservice te maken hebben, die kunnen zelfs exact hetzelfde zijn gebleven op zelfs goedkoper. De gauge die artiesten vragen per optreden verschillen ook nogal door de jaren heen, vooral heel erg afhankelijk van de populariteit van die artiest.... zo zou je kunnen stellen dat Robbie Williams in 2003 nog 'maar' ¤300.000,- per optreden vroeg en dat dit die 3 jaar laten al is opgelopen tot een kleine ¤500.000,- per optreden (cijfers zijn puur hypothetisch). Dat maakt een kaartje natuurlijk al een flink stukje duurder...
Maar dit is dus precies wat ik bedoel, je hebt nu al die nederlandse artiesten die opeens moord en brand schreeuwen terwijl ze vrijwel allemaal een behoorlijk goede boterham verdienen, ik vind dit dan ook nogal hypocriet overkomen van die artiesten.

Door Tweakers user WhiteDog, woensdag 24 november 2010 23:43

Ik vind vooral de administratiekosten belachelijk. Hier in België komt er al snel 10 ¤ bij (welke administratie? Het is een website en alles gaat automatisch!). Helemaal geweldig waren de 2 ¤ verzendkosten voor de... elektronische tickets.

Door Tweakers user BlackBurn, vrijdag 3 december 2010 07:52

Het zijn echt de grote bedrijven die dit verpesten, als je naar de wat kleinere podia gaat, kan het allemaal wel zonder belachelijke "administratie" kosten.

Dus ik ben er mee eens dat de kosten nergens op slaan en dat kaartjes nu eenmaal duurder zijn, naarmate de artiest populairder is, kan ik inkomen, simpel kwestie van vraagn en aanbod.

Overiges Kamelot \o/ :-)

Reageren is niet meer mogelijk