Nederland vs. Duitsland

Door Rhapsody op maandag 29 juni 2009 21:36 - Reacties (19)
Categorie: Overig, Views: 6.195

Sinds een paar jaar kom ik, vanwege mijn relatie, regelmatig in Duitsland. Hoeveel beide landen op het oog hetzelfde lijken zijn er toch een aantal verschillen. Hieronder een paar verschillen die mij zijn opgevallen.

Millieuvriendelijk of geld verdienen?
Zo'n anderhalf jaar werden er stickers geintroduceerd voor auto's. Wanneer je met je auto door een van de aangesloten steden wilde rijden moest je een sticker op je auto hebben. Bij de introductie waren er drie verschillende stickers; rood, geel en groen. De kleur geeft aan hoe 'millieuvriendelijk' de auto is.
Sinds begin dit jaar is het voor auto's met een rode sticker niet meer mogelijk om de stad in te rijden. Vanaf januari komend jaar mogen de auto's met een gele sticker ook niet meer in de stad komen.

Mijn auto moest dus ook voorzien worden van een sticker. Gelukkig kwam de mijne in aanmerking voor een groene sticker. De kosten hiervan? § 5,00. Niet per maand of per jaar, maar gewoon in totaal.
In Nederland zijn er een paar plekken waar je deze sticker op kunt halen. Echter kost dezelfde sticker daar § 18,00.
Niet dat het belachelijk veel geld is, maar waarin zit het verschil? Ik snap dat het iets duurder kan zijn maar ruim 3x zoveel....?

De kleine lettertjes
Ook op tv zijn er verschillen. De programma's zijn wel hetzelfde. Zo is daar nog steeds Wedden Dat en ontbreken de vele talentshows niet.
Afgelopen weekend kwam er een reclame van Carglass voorbij. Deze was exact hetzelfde als bij ons, op 1 klein dingetje na (naast de taal dus). Aan het eind van de reclame wordt er in Nederland gezegd: 'en de reparatie is voor u in de meeste gevallen nog gratis ook!'.
In Duitsland was dit zinnetje alsvolgt: 'en de reparatie is voor casco verzekerden gratis'. Een klein verschil, maar wel typerend in mijn ogen. De Duitse versie is duidelijk en men weet waar men aan toe is. De Nederlandse versie is onduidelijk en vereist het lezen van de kleine lettertjes om te kijken waar je aan toe bent.

Parkeren
Parkeren is ook een stuk goedkoper. Een hele dag kan al voor § 3,00. In het centrum van Hannover. Voor de duidelijkheid; Hannover is net iets groter als Utrecht.
Voor hetzelfde bedrag kun je in Utrecht amper een uur staan. Op zondag is het parkeren overigens gratis. Van dat laatste weet ik overigens niet hoe dat in bijvoorbeeld Utrecht geregeld is.

Het lijkt wel alsof hier alles in het teken staat van geld verdienen. Of we daar nu het millieu of wat dan ook als excuus kunnen aanvoeren is geen probleem, zolang er maar winst op gemaakt wordt. In Duitsland heb ik dat gevoel niet. Zoals met die stickers. Die § 5,00 is peanuts. Ik denk dat wanneer zoiets in Nederland zou komen, je jaarlijks § 20,00 zou moeten betalen voor nieuwe stickers. Maar wellicht zie ik het verkeerd en trap ik er met open ogen in terwijl ik de parkeerautomaat bijvul in het centrum van Hannover...

Zijn er mede-tweakers met dezelfde ervaringen in Duitsland of elders?

Volgende: Windows 7, Virtual PC & Device Emulator 09-'09 Windows 7, Virtual PC & Device Emulator
Volgende: Sonisphere 06-'09 Sonisphere

Reacties


Door Tweakers user xtrme, maandag 29 juni 2009 21:43

waarschijnlijk heb ik voor jou parkeer fenomeen een plausibele verklaring

in duitsland is een auto een vele malen groter status object
en deze commodity moet door iedereen gebruiken te zijn

en daardoor is wellicht het parkeren goedkoper aangezien iedereen moet een auto kunnen rijden en deze overal betaalbaar kunnen parkeren

waar in nederland een auto in mindere mate een status object is en wordt hier het ov gestimuleerd en door hoge parkeertarieven worden auto's uit de compacte steden gemeden en wordt er naar een alternatief gegrepen de p&r bussen bijvoorbeeld

Door Tweakers user R-B, maandag 29 juni 2009 21:43

onbegrijpelijk, eigenlijk best grappig om zo te lezen eigenlijk.. :D

Zelfde ervaring heb ik met een Denon 1909 receiver, in Nederland lag de adviesprijs op §700,- toen, in Duitsland? Nou, §500,-.

Ik heb het apparaat dus destijds in Duitsland besteld. Raad eens? Geen verzendkosten. In nederland had je nog eens paar euro verzendkosten moeten dokken..

Door Tweakers user Fireburn, maandag 29 juni 2009 22:14

Ik sluit me aan bij xtrme, ik woon zelf in Utrecht, en daar is gewoon geen parkeerplek in het centrum, dat zijn oude straatjes van een aantal eeuwen terug, die niet op autos zijn gebouwd. Voor 4 euro zet je een auto in een P+R net buiten de stad, en krijg je ook nog eens 4 retourtjes naar het centrum met bus/tram. Dit kost je 10 minuten met het OV, lijkt me toch een prima prijs, en een goed middel om het historische centrum te bewaren. :)

Door Tweakers user MAZZA, maandag 29 juni 2009 22:22

@Hierboven: Mwach, niet helemaal mee eens. Ik was afgelopen weekend nog in Dusseldorf met haar oude (lees: historische) binnenstad. Daar is zowat om de 2 straten een parkeergarage te vinden. Midden in het oude centrum en ook daarbuiten.
De kosten lopen van midden in het centrum bij de duurste winkelstraat (denk aan Boss, Prada etc winkels) kost een dag parkeren je 30 euro. Een paar straten verderop betaal je voor een dag 12 euro. In een met rolluiken en hekken bewaakte parkeergarage.

Maargoed, ik vind Duitsland erg leuk om af en toe eens heen te gaan. En het is nog lekker dichtbij ook :)

[Reactie gewijzigd op maandag 29 juni 2009 22:23]


Door Tweakers user kipusoep, maandag 29 juni 2009 22:37

Een BMW 3 serie uit 2005 met 20.000km zagen we in Duitsland voor 15.000 euro staan. Hier in Nederland kost de vorige versie daarvan (wel ook uit 2005) met 80.000km ook 15.000 euro... Dat soort verschillen vallen mij steeds vaker op.
Maarja dan wil je hem wel in Duitsland kopen, maar dan komt die klere overheid hier en zegt, gooi er maar 4.000 euro BPM bij op! Mooi geld verdienen!
Wat dat betreft vind ik Nederland echt een K*T land!

Door Tweakers user In Search of Sunrise, maandag 29 juni 2009 22:37

Er is wel een verschil in televisie. Hier in nederland worden we dood gegooid met allerlei realityshows, idols en aanverwanten en van die leedvermaakprogramma's als "een dubbeltje op zijn kant".
In Duitsland komen ze tenminste nog met echte muziekprogramma's.
Kijk zaterdags maar eens naar de ARD, ZDF of MDR. En zondags ook trouwens.
Zo kijkt m'n moeder zondags altijd naar Immer wieder Sonntag op de ARD en daarna naar Fernsehgarten op de ZDF. Zaterdagavond zijn er meestal ook muziekprogramma's op, beetje van dat hoempapa muziek. Vorige week was er iets op in het teken van Die flippers. Nog altijd een pak beter dan het gekrijs van het zoveelste wannabe zanger(es) en met een presentator die praat als een mitrailleur die af gaat of een oude taart met siliconen en botox als jurylid.

Er is ook een verschil qua gastvrijheid. Van duitsers wordt beweerd dat ze niet gastvrij zijn, maar het tegendeel is waar. Juist wij Nederlanders zijn de grote botteriken. In Duitsland zijn ze heel gemoedelijk naar hun gasten. Voor een aantal jaren geleden was ik met vakantie in Oostenrijk (met ouders toen) Vakantie zat er op en besloten maar via Trier terrug te gaan. Enfin, dat lukte niet helemaal en uiteindelijk belandden we in een klein plaatsje genaamd Lindenberg (zo ergens tussen Neustadt en Kaiserslautern) Daar was een klein persionnetje (volgens mij heette dat ding pension juliana) gerund door een wat ouder echtpaar. het was toch al wel avond en vroegen of er nog plek was om te overnachten. Geen probleem. Kwamen in een klein kamertje terecht met ook een badkamer erbij en slaapkamers. het was er goed verzorgd en kregen de volgende ochtend zelfs nog ontbijt. Dat is nu nog eens gastvrijheid.

Door Tweakers user Parabellum, maandag 29 juni 2009 22:49

De Duitsers vind ik zelf wat stugger dan de Nederlander maar ik moet het ze nageven, qua infrastructuur hebben ze het daar velen malen beter geregeld dan hier in Nederland.

De auto in Nederland is geen statussymbool maar een must have omdat de overheid, tot op de dag van vandaag, nog steeds niet in staat is om het openbaar vervoer op tijd te laten rijden en degelijke aansluitingen te plannen, vandaar dat veel 18 jarige al gauw het roze papiertje willen halen.

Verder in het doorn ligt de centrale overheid, decentralisatie. Wie dat uitgevonden heeft moeten ze snel... Want wat doen Nederlandse gemeente's goed ? Hun kas vullen via lokale belastingen en het uitgeven aan onzinnigheden en niet aan de zaken die prioriteit heeft.

In Amsterdam was er een geniaal plan jaren geleden ontworpen om in de grachten parkeergarage's aan te brengen met behoud van de binnenvaart zodat het centrum bereikbaar bleef voor de inwonenden, toeristen en dagjesmensen. Maar nee, ze hebben het plan laten "varen", steeds meer parkeerplaatsen weggehaald en de heffingen verhoogd, jaar in jaar uit met als gevolg dat nu steeds meer mensen de stad mijden. Nee, ze leggen een Noord-Zuid lijn aan die vrijwel onhaalbaar is, de burgers jarenlang stoort en in zijn geheel overbodig was, omdat de rest van de infrastructuur ruim genoeg op capaciteit was.

En dan een stukje Betuwelijn waar nog steeds geen trein over rijd en Duitsland nog steeds geen aansluiting wil maken erop. Kortom, de zogenaamde "geleerden" politici zittem er niet voor ons maar voor hun prestige projecten. Daar ligt een groot verschil met Duitsland, daar zitten de politici er daadwerkelijk voor de burgers. Mede dankzij Bondskabselier Kohl, welke veel voor het volk gedaan heeft tegen "normale" prijzen ;)

Door Tweakers user mrsar, maandag 29 juni 2009 22:59

beste vriendin is naar Duitsland geemigreerd,en kom daar dus regelmatig (Hirschaid,ij Nurnberg/bamberg) en dat idee had ik dus ook her en der.
Bv dat als daar maar 1 iemand werkt van de familie,dan wordt voor het hele gezin ziektekosten verzekerd bij degene die werkt (dus 1 persoon premie als ik me goed herinner),parkeren is inderdaad goedkoop of gratis.als je met de bus of trein gaat haal je voor de volwassenen kaartjes,en dan kunnen er per kaartje geloof ik 3 kinderen gratis mee (tot 12 jaar)
prijzen in de supermarkt zijn ook een stuk lager,vreemdste is nog dat groente en fruit uit NL daar goedkoper is :/

nu hebben ze ook wel vreemde dingen zoals dat je een 3 jarige opleiding gevolgt moet hebben om bv vakkenvuller te worden (ben de naam van het papiertje kwijt)

owja... Spagetti-eis jummie :P

Door Tweakers user Ma.rkus.nl, dinsdag 30 juni 2009 01:03

"Carglass repariert, Carglass tausch aus!" haha ik lag helemaal dubbel toen ik 'm voor het eerst hoorde ;)

Door Tweakers user Rhapsody, dinsdag 30 juni 2009 07:59

Dat de auto een statussymbool is, dat klopt. Wellicht is dat inderdaad de reden waarom parkeren een stuk goedkoper is.

De prijzen in de supermarkt zijn ook een stuk lager, en vaak komt het spul inderdaad uit Nederland. :P

@In Search of Sunrise: er zijn inderdaad een hoop muziekprogramma's, maar primetime komt er net zoveel troep voorbij als bij ons :P
In Duitsland hebben ze ook wat meer televisiezenders.

Om Nederland niet helemaal af te branden (:P); de snelwegen in Duitsland zijn over het algemeen wel goed, maar de op- en afritten verschrikkelijk kort. Staat er een adviessnelheid van 60, dan kun je dat maar beter aannemen met die haarspeldbochten...
Dat zorgt ervoor dat je op de snelweg zelf al moet gaan remmen waardoor iedereen gaat remmen.
Van dat laatste lijkt men in Duitsland sowieso meer last te hebben.

Maar leuk dat ik niet de enige ben :D

Door Tweakers user Hann1BaL, dinsdag 30 juni 2009 09:22

@kipusoep:

Als je zo over een land zeurt, emigreer snel alsjeblieft! Je beseft dat een overheid op een of andere manier toch geld in vorm van diverse belastingen moet verzamelen? Een daarvan in NL is de BPM. Niemand vindt het leuk, maar face it. De koopkracht in NL is zeer hoog, dus we hoeven niet te klagen over de producten. We kijken wel naar wat goedkoper is in andere landen, maar we bedenken niet dat onze centjes wel in dit land hebben verdiend. Kortzichtigheid wat de klok slaat.

Over parkeergeld: Dat is niet een geld verdien keuze, maar een beleidskeuze zoals ook al eerder aangegeven. We houden hier iets minder van auto's dan in Duitsland. Daar komt het vooral op neer. En als je het daar niet mee eens bent, moet je maar een politieke partij beginnen ofzo. :)

De koopkracht van de gemiddelde Nederlander ligt hoger dan die van de gemiddelde Duitser. Dat houdt in dat je de prijzen niet eens hoeft te vergelijken, want we kunnen gewoon meer (vergelijkbaars) kopen dan de Duitsers, zelfs als je voorbeelden van grote prijsverschillen opnoemt. Het inkomen ligt ook wat hoger, dus hebben we meer om uit te geven. Als je denkt dat in Duitsland alles goedkoper is, moet je snel gaan verhuizen en daar een baan zoeken. Kom je er snel achter dat je gewoon minder over houdt.

We zien altijd snel de voor ons negatieve verschillen. (Het gras van de buurman......) De veerschillen die in ons voordeel zijn vergeten we snel. Zo zijn levensmiddelen, en die koop je elke dag!, in Nederland zeer goedkoop. We klagen over dure boodschappen, maar in feite doen we hier goede zaken.

Oftewel: met dit warme weer wat minder klagen en wat meer genieten dat je in Nederland woont :)

Door Tweakers user Rhapsody, dinsdag 30 juni 2009 09:49

Daar heb je natuurlijk wel een beetje gelijk in. Maar hoe zit het dan met die stickers of die carglass reclame?

Punt is dat als je klaagt over het klagen, je toch weer klaagt en dat moet je dus niet doen... ofzo :P
In Duitsland zijn over het algemeen de huizen inderdaad goedkoper, maar als je hier in Friensland (buiten de randstad bedoel ik) gaat kijken zijn de prijzen ook lager.

Maar inderdaad, gezien het inkomensverschil mogen we helemaal niet zoveel klagen. Het was voornamelijk die carglass reclame die mij op viel afgelopen weekend.
Ik kom natuurlijk in Duitsland toch als een soort van toerist. En als toerist kijk je vaak toch anders naar bepaalde zaken. Zo vinden Duitsers de Nederlanders heel vriendelijk en netjes.
Van het weekend werd het me nog gevraagd of het klopte dat wij altijd U zeggen tegen ouderen. Dat doen ze daar niet en dat vonden ze toch wel erg netjes.

Uiteindelijk ben ik er toch wel weer trots op om Nederlander te zijn _/-\o_

Door Tweakers user Hann1BaL, dinsdag 30 juni 2009 10:02

haha, nee, je hebt gelijk: Ik klaag over klagen en moet dat dus ook niet doen. :D

De carglass reclame is iets wat ik hekel in de NL en blijkbaar in Duitsland beter is. Ik houd niet van al die misleidende reclames, maar die zie je overal zowat wel, maar het zou zo maar kunnen dat dat in NL erger is dan in Duitsland.

Door Tweakers user H!GHGuY, dinsdag 30 juni 2009 12:56

In BelgiŽ zeggen we wel eens:
"Als een Hollander je niet gekl**t heeft, dan is hij het waarschijnlijk vergeten"

Door Tweakers user Magnetra, dinsdag 30 juni 2009 21:12

DEUTSCHHHHHHHHLAND!!!!

Sorry, moest even :P .

Duitsland, bah wat een lelijke taal met een lelijk land en een lelijke geschiedenis.

Doe mij Frankrijk maar.

Door Tweakers user Rhapsody, dinsdag 30 juni 2009 21:44

Duitsland is een mooi land hoor en de taal valt eigenlijk wel mee.

Frankrijk vind ik dan weer niets (wel mooi land, maar frans en fransen....)


Hoor overigens net dat het parkeren nu § 4,10 kost...

Door Tweakers user Chip., woensdag 1 juli 2009 16:02

Studeer zelf in Duitsland dus ik zal me ervaring hier maar even neerpleuren...

Dat het parkeren veel goedkoper is komt denk ik niet doordat de auto als status symbool wordt gezien maar gewoonweg doordat alles in Duitsland veel ruimer wordt gebouwd. Straten, snelwegen, stoeppaden, zijn allemaal veel breder.

Verder tjah Duitsland wat zal ik erover zeggen. Me studie is minder persoonlijk dan ik gewend was Nederland. In ding is zeker het leven als student is veel goedkoper dan in Nederland.

Hier heb ik een schitterende kamer (17m^2) naast de school. Daarnaast deel ik met 2 andere huisgenoten, onze keuken, toiletten en badkamer. Metname de keuken is grappig, iedereen heeft namelijk z'n eigen koelkast, kasten en lades, je ziet dus in de keuken 3 identieke koelkasten naast elkaar staan :P. Verder is de huur voor Nederlandse termen laag, 170 euro. In Nederland zou je voor mijn kamer toch wel al +/-350 euro betalen. Verder kun je op school warm eten in de middag wat vele dus ook doen want dat bespaart 's avonds in tijd en geld.

Van school heb ik ook een soort van OV kaart voor de deelstaat Nordrhein Westfalen, deze kaart zit in het studiegeld vewerkt en deze bedraagt zo'n 750 euro per semester. Ook heb ik geen kosten aan het kopen van boeken aangezien al mijn leraren scripties hebben waarin hun lesstof staat dat ze behandelen en waarover de tentamens dus gaan.
Een nadeel is wel dat je maar 1 tentamen hebt per vak, dus er z'n geen andere tentamens, of practicums, om je punt op te halen. Ook kun je bij onze school maar 3x herkansen. Kortom je haalt het of je haalt het niet.

Sporten kun je op de kosten van de school. Kortom je betaald er niets voor enkel voor je uitrusting. Onze school bied onderandere volleybal, fitness, voetbal, tafeltennis, en nog een aantal andere (weet niet meer uit 't hoofd).

Met de OV kaart hier kun je ook in 't weekend reizen en in de vakantie (kortom 365 dagen per jaar gratis vervoer als je studeert),daarnaast kan je altijd 1 persoon gratis met je meenemen. Beide zijn natuurlijk ideaal als je bijvoorbeeld in 't weekend naar Keulen of Dusseldorf en vervolgens je vriendin wilt meenemen. Ook heb ik eigenlijk wel het gevoel dat er in vergelijking met Nederland veel meer treinen/trams/bussen rijden in de nacht.

Verder tja is er ook wel een merkbaar verschil qua instelling van studenten, ze zijn hier veel gemotiveerder om goeie cijfers te halen. Ook contact maken met andere mensen gaat veel makkelijker naar mijn mening.

Ik kan hier nog wel meer typen maar ik moet verder met leren :')

Door Tweakers user Rhapsody, woensdag 1 juli 2009 22:07

Leuk om eens te lezen! Bedankt Wouser.

Door Tweakers user Wes, zondag 5 juli 2009 01:09

Wat pas echt Nederlands is, is zeiken over hoe slecht het in Nederland wel niet is. Dat zien we in de comments op dit blogpost ook weer goed terug. ;)

Reageren is niet meer mogelijk